top of page

Михайло Горобцов

YouControl
Chief Product Officer

"У розпал бойових дій ми переформатували роботу компанії таким чином, що працівник виходив із бомбосховища, працював, за можливості, 10-20 хвилин і цього було достатньо."



Михайло Горобцов - Останні 12 років працює з діджитал продуктами у сегментах b2b, b2c, та навіть b2g. За цей час запускав як продукти з нуля, так і виводив продукти на нові ринки збуту. Після початку повномасштабного вторгнення в Україну окрім волонтерства, сфокусувався також на створенні волонтерських продуктів такі як People4ua з Міністерством Оборони України, додаток ТиХто за підтримки МОУ та СБУ, та безкоштовну гілку RuAssets. Наразі відповідає за розвиток, масштабування та запуск нових продуктів в рамках екосистеми YouControl.
YouControl — українська IT-компанія, що 8-й рік поспіль створює сервіси на основі відкритих даних. Аналітична онлайн-система youcontrol.com.ua містить дані з понад 180 джерел та дозволяє перевірити інформацію по будь-якій компанії чи ФОП. Містить дані для перевірки іноземних компаній. Технологія сервісу дозволяє отримати актуальну на час запиту інформацію про фізичну особу з офіційних та відкритих джерел. За декілька секунд можна виявити ризики, пов’язані з судовими рішеннями, санкціями, власністю, недійсними документами, приналежністю до РЕРs, зниклих осіб, розшуку, боржників, корупціонерів, люстрованих. Функція моніторингу щоденно повідомляє про зміни відповідно до даних з офіційних реєстрів.




Ситуація з компанією до війни. Як би сам учасник описав стан сфери та компанії до війни?


До війни у компанії усе було чудово. У нас був план, ми розуміли на які ринки ми виходимо та що відбувалося із ринком України, планували де масштабуємося, усвідомлювали, які у нас були проблеми. Компанія YouControl була лідером в Україні у своїй сфері. Реєстри не закривалися, а навпаки, доступ до інформації мав стати прозорішим та зрозумілішим. Скажімо так, усе було стабільно, зрозуміло, прогнозовано. В тому числі й у команді. Планування щодо розробки сягали 3-6 місяців.


Чи готувалась компанія до можливої війни? Як саме?

Звичайно. Командою ми розробили план дій на випадок початку повномасштабної війни. Обрали резервний месенджер, доступ до якого закупили усім співробітникам компанії. Він мав стати безпечним каналом комунікації, альтернативою Slack.

Ми встигли закрити усі питання з фізичними носіями інформації ще до кінця 2021 року. Дані зберігалися у cloud, тому для роботи нам був потрібен лише безперебійний доступ до мережі.


Головним питанням для нас залишався план евакуації команди з Києва, адже більша частина наших колег була саме звідти. Ми розуміли, що це буде переїзд на захід країни, тому підібрали варіанти поселення для тих, хто був сам, хто був з сім'єю, з тваринами тощо. Наш план не був ідеальним, проте він був.

Які рішення стосовно бізнесу та команди (персоналу) компанія приймала в перші години та перші тижні війни?

З початком повномасштабної війни команда компанії тричі намагалася евакуювати людей. Хтось зі співробітників виїздив своїм ходом, інші лишалися за містом. Були і ті, хто не встиг повернутися до Києва ще до початку війни. Зрештою, через 3 тижні після початку активних бойових дій, нам вдалося вивезти людей у безпечне місце.


У перші дні війни фактичної роботи в компанії вже не було. У нас була команда, яка забезпечувала життєдіяльність системи, адже серед наших користувачів були державні органи, силовики.


Також компанія відразу подбала про фінансову підтримку працівників і виплатила зарплату, щоб у такий критичний для кожного з нас момент люди не залишились без грошей.

Як змінився чи адаптувався продукт компанії через війну?

У нас змінилося все. Ще до війни ми обрали формат масштабування для YouControl як платформи, розширення до екосистеми, домовилися про декомпозицію продукту зсередини. Після початку війни ми зрозуміли, що у продукту є цінність, адже в Україні на той момент закрили усі реєстри, а у нас ця інформація залишилася. Ми почали безплатно надавати доступи держорганам, волонтерам, міськрадам, силовикам. Сервіс YouControl дозволяє вам провести перевірку фізичної особи.


У перший місяць війни ми не займалися бізнесовими процесами. З команди, яка складалася із більше ніж 100 осіб працювали максимум 12-15 людей. У березні тут стало трохи спокійніше, було вже не так важко, як на початку, не так несподівано. В людей виникла потреба перемкнути голову на щось інше, тому ми повернулися до активної роботи.


Ми швидко все переналаштували на волонтерські проєкти, в тому числі на проєкти із Міноборони, СБУ тощо. Команда забезпечувала безперебійну роботу системи YouControl, навчала та організувала масову роздачу доступів до ресурсу (до 3-5 тисяч). Наприклад, ми показували, як волонтери можуть шукати постачальників медпрепаратів. Для цього використовувався продукт, який називається “Аналіз ринків”. З його допомогою ми вивантажували списки аптек і потім цей перелік передавали волонтерам. Вони, своєю чергою, продзвонювали аптеки та домовлялись щодо броні, постачання тощо.

Що змінилось в підходах до управління компанією через війну? (напр. горизонт планування, підходи до планування, способи та інструменти управління тощо)

У розпал бойових дій ми переформатували роботу компанії таким чином, що працівник виходив із бомбосховища, працював, за можливості, 10-20 хвилин і цього було достатньо.


У YouControl завжди існувало декілька продуктових команд, кожна зі своїми задачами, сформованими процесами. Розробників на той момент було значно менше, тому що не всі могли працювати. З тих хто міг виконувати задачі ми зібрали одну команду та детально проаналізували, як і що працює у новому LeSS (Large-Scale Scrum) концепті. Його специфіка полягає у переході на єдиний беклог задля оптимізації й покращення роботи. Такий формат виконання завдань нам не підійшов, але ми раділи нагоді його протестувати, адже до війни процеси йшли беззупинно і перевірити цей метод роботи було вкрай важко.

Планування повернулося до нас лише згодом, коли ми почали вводити план роботи на 5 днів, потім на 2 тижні, і зрештою перейшли на місячні планування. Зараз команда працює згідно з планом на 3 місяці.


Який стан компанії після пів року війни. Які плани на майбутнє?

Оцінюючи стан речей мушу зауважити, що у всьому є свої плюси та мінуси.

Мінус ситуації у тому, що ми втратили не декілька, а значну кількість цікавих людей, які виїхали за кордон та знайшли там іншу роботу.

Плюс полягає у тому, що люди розкрилися з іншого боку. Дуже змінилася внутрішня культура компанії. Команда YouControl довгий проміжок часу працювала дистанційно. Деякі люди навіть не бачили один одного і цей період суттєво змінив процес комунікації і взаємодії.


Ми прийняли рішення виходити на європейський ринок, а швидкість розробки продуктів для нього виросла у 3-4 рази. Під час війни у нас з'явився продукт під назвою RuAssets, який допомагає ідентифікувати присутність російського сліду в компанії, у контрагента. Багато компаній у світі не хочуть співпрацювати з росіянами. Є й ті, хто хоче знати, чи є ризик потрапити під санкції через співпрацю з прихованими контрагентами. Ми чітко зрозуміли цінність цього продукту і переформатували його для Європи. Це плюс.


Наразі ми добре розуміємо де у нас є перспективи, що ми можемо робити, і як можемо поєднувати ці продукти з продуктами в Україні, з українським користувачем. Війна змусила нас вийти з зони комфорту, позбавила відчуття стабільності і розуміння масштабування.

Які основні уроки, які ти як менеджер виніс через війну?

Я зрозумів, що абсолютно усе може відбуватися не так, як ти планував. Дуже важливо окрім основного мати план Б, В тощо. У нашої команди був антикризовий план, але він жодним чином не враховував того, що зрештою відбулося.


Друга історія полягає у диверсифікації того, як ми працюємо в команді. До війни усе було зрозумілим, стабільним, стандартним. Зараз же важливо бути більш гнучким. За цей період ми спробували 4 методології в розробках і щось з них відпрацювало. Якби це був інший період, ми б цього не робили, боялися б ризикувати.

Третє це те, що в нас в хорошому сенсі змінилася комунікація в команді. Ми змогли налаштувати роботу таким чином, щоб пошук спеціалістів продовжувався навіть в період віддаленої роботи.

Частина людей відкрила свої негативні особисті якості і пішла з компанії, проявила себе в тому вигляді, в якому вони є. Це дуже круто, адже подібні ситуації точно мали б свій вплив на роботу команди зараз або у майбутньому.

Comments


bottom of page