top of page

Маріуш Качмарек

ПриватБанк
Заступник голови правління

"Для нас війна почалася 15 лютого - у цей день була масова DDoS-атака на Україну, яка заблокувала всі наші служби"



Маріуш Качмарек, заступник голови правління ПриватБанку

Приватбанк - найбільший банк України. Тих, хто хоча б раз у житті користувався послугами ПриватБанку, уже понад 20 мільйонів – половина всіх користувачів банківських послуг в Україні від приватних осіб до компаній і підприємців. Постійно користуються послугами ПриватБанку майже 18 мільйонів українців, а клієнтів діджитал-банку Приват24 нині 13,5 мільйона.


Ситуація з компанією до війни. Як би сам учасник описав стан сфери та компанії до війни

До війни банк був у чудовій фінансовій формі, тож навіть зараз, незважаючи на зменшення процентного доходу, преференції для клієнтів та знижки по ряду комісій, ми у кращій, ніж будь-хто міг очікувати, ситуації.


Чи готувалась компанія до можливої війни? Як саме?

Для нас війна почалася 15 лютого - у цей день була масова DDoS-атака на Україну, яка заблокувала всі наші служби. Ця атака поширилася не лише на банк, а й на всі міністерства та державні установи. Ми впоралися з загрозою за кілька годин, тому що в нас вже була частина інфраструктури в хмарі.

В перший місяць війни майже кожного тижня у нас була атака в 40 разів більша за 15 лютого. На щастя, сьогодні це побічних ефектів не має, ми добре захищені. Наші клієнти можуть бути впевнені у безпеці своїх коштів і рахунків, своїх даних, і у тому, що матимуть доступ до зручних банківських послуг у будь-якій ситуації.

Які рішення стосовно бізнесу та команди (персоналу) компанія приймала в перші години та перші тижні війни

Коли російські ракети влучили за 200 метрів від нашого центру обробки даних, ми вже знали, що перенесення даних у хмарне середовище - єдиний правильний вихід, адже безпека даних наших клієнтів - завжди пріоритет. 8 березня ми отримали дозвіл на міграцію послуг клієнтів до Європейського Союзу, Канади та Сполучених Штатів.


Ми працювали над міграцією наших ІТ систем з фізичного центру зберігання даних у “хмару” з метою мінімізувати залежність від фізичної присутності комп’ютерного обладнання, розташованого в різних регіонах України, яке могло бути знищено під час війни. У результаті усі основні застосунки та сервіси ПриватБанку було успішно перенесено у хмарне сховище, щоб забезпечити доступ клієнтів до фінансових послуг (банківські послуги, доступ до готівки, інше) у будь-який момент та забезпечити фінансову безпеку як наших клієнтів, так і усієї країни. Це питання державної безпеки.


Менше 45 днів знадобилось нам, щоб усі важливі застосунки та сервіси безпечно розмістити і запустити в роботу з хмарного середовища. Для порівняння: обсяг робіт, який ми реалізували, для проектів такої складності і такого масштабу у “нормальному” проектному ІТ-циклі зазвичай займає 1,5 роки і більше. Щоб оцінити масштаби того, що зробила команда ПриватБанку - декілька цифр: у безпечне хмарне середовище ми перенесли 3500 серверів, понад 270 важливих застосунків. Захищено та завантажено у “хмару” понад 4 петабайт клієнтських даних і транзакцій. Особисто я, як клієнт ПриватБанку, почував себе у повній фінансовій безпеці.


Як змінився чи адаптувався продукт компанії через війну?

З початку війни у березні була скасована значна частина карткових комісій у тому числі зняття готівки перекази, зарахування коштів. Для бізнесу в перші місяці воєнного стану скасували % плату по торговому еквайрингу, встановили 0% ставку за онлайн еквайринг LiqPay та відмінили абонентську плату за користування pos-терміналами. З травня плата за еквайринг була частково відновлена, але на суттєво нижчому рівні за довоєнний час. Також були введені кредитні канікули строком на 3 місяці, а з червня - діють пільгові відсотки за картковими кредитами.


Що змінилось в підходах до управління компанією через війну? (напр. горизонт планування, підходи до планування, способи та інструменти управління тощо)

Ми будемо бачити повну картину дещо пізніше, тому наразі не робимо ніяких оцінок. Банк дуже зацікавлений у тому, щоб допомогти клієнтам, які мають шанс пережити війну у економічному сенсі. За кілька місяців будемо бачити який механізм допомоги та кому ми зможемо надати. Така можливість буде. Після важких криз 2009 та 2014-15 років українські банки навчилися якісно реструктуризувати проблемні кредити, а бізнес відповідно знає як вести перемовини про це.

Який стан компанії після півроку війни. Які плани на майбутнє?

ПриватБанк залишається операційно стабільним. Наразі я не хотів би робити якихось прогнозів стосовно результатів у 2022 році. Можу сказати, що ми ставимо перед собою завдання не лише продовжувати обслуговувати клієнтів у платіжній інфраструктурі, а й забезпечити їх новими кредитами.

Які основні уроки, які ти як менеджер виніс через війну

Думаю, один з найбільш вражаючих моментів – це те, що банки навіть попри війну змогли зберегти довіру клієнтів. ПриватБанк намагатиметься докласти максимальних зусиль, щоб допомогти країні та українцям пережити ці часи та потім, після перемоги, долучитися до процесу відновлення.


bottom of page