top of page

Ярослав Стень

Film.ua (ТОВ Prototype Production)
Креативний продюсер та сценарист

"Домовляємось з військовими частинами (запит, офіційні дозволи, безпека). Збираємо зірок. Організовуємо звук, логістику, плануємо сценарій заходу. Їдемо, проводимо 1-2 годинний концерт у військовій частині."




Film.ua (ТОВ Prototype Production) - Продакшн створює комедійні фільми та серіали. Наш сегмент масове українське кіновиробництво. Найбільш відомий продукт фільм “Скажене весілля” (частини 1,2,3), що став франшизою.




Ситуація з компанією до війни. Як би сам учасник описав стан сфери та компанії до війни.


Виробництво кіно дорогий та ризикований бізнес. Цикл від ідеї до виходу фільму чи серіалу займає, щонайменше, рік. Бюджети великі, окупність сильно відтермінована. Тому до 2014 року кіноіндустрія часто орієнтувалась на російськомовні ринки. Причина та сама, що й в музиці та будь-якому поп-жанрі: більша аудиторія, більше ринок та більше можливостей продати продукт.


З початку війни, ще у 2014 році, коли стала потреба в українському контенті, почали створювати фільми та серіали саме для внутрішнього ринку. В цей період українське виробництво активно підтримувалось Держкіно, приватними інвесторами та бізнес-спонсорами. Я б назвав це молодим ринком, що наповнювався та розвивався. В цей період ми створили і наш продакшн.


2021 рік. Українське кіновиробництво набирає обертів після ковіду.

В той час ми раділи успіхам нашої франшизи. Три частини “Скаженого весілля” входили в топ-5 українських фільмів за касовими зборами. “Скажене весілля 2” показували в польському прокаті, а в Литві відзняли свій адаптований фільм за нашею ідеєю. У спільноті “кіношників” велися гарячі дискусії щодо якості, попсовості, мистецтва, культурної цінності кожного фільму нормальні теми для галузі, що розвивається. Формувалась конкуренція.


23 лютого ми з колегами відвідували допрем'єрний показ одного з українських фільмів, який до сих пір так і не вийшов в прокат. Скільки ще таких нереалізованих проектів зараз лежать десь на полицях, не знає ніхто.


До 24 лютого справи йшли дуже добре. Наш продакшн мав чудовий план: написати та відзняти 2 серіали по 24 серії + 2 повних метри за рік. Ці замовлення від 1+1 та ІСTV вже були узгоджені. Був ресурс. Було бачення. Був план.

За тиждень до 24-го ми дописали сценарій 2-го сезону серіалу “Скажені сусіди” (сіквел “Скаженого весілля”) та планували кастинг акторів, локації, визначали знімальну групу. Перший сезон вже був готовий та мав вийти 7 березня 2022 на каналі 1+1 у вечірній прайм-тайм.


Чи готувалась компанія до можливої війни? Як саме?


Ні, ми не готувались. До останнього не вірили.

Мінімальні підготовки були: в когось повний бак на всяк випадок, в когось дома дружина зібрала тривожну валізу. Як і всі тоді. Але якогось плану Б стосовно бізнесу в нас не було взагалі.


Які рішення стосовно бізнесу та команди (персоналу) компанія приймала в перші години та перші тижні війни


Ми просто дбали про безпеку один одного. Окрім людей, що працюють безпосередньо в продакшені, в нас дружні та тісні зв'язки з тими, хто працює з нами по-проектно. Від акторів та режисерів, до помічників на знімальному майданчику та сценаристів. Тож, кожен допомагав один одному. В основному з евакуацією, розселенням у Львові, Франківську.


Що змінилось в підходах до управління компанією через війну? (напр. горизонт планування, підходи до планування, способи та інструменти управління тощо)


Індустрія зупинилась. Повністю. Телебачення почало працювати у форматі “Єдиних новин”. Перші два місяці були самі невизначені.


З перших днів стояло питання: чим ми зараз можемо бути корисні?

На побутовому рівні волонтерили як могли: кудись їздили, щось діставали, комусь передавали. Також це робили багато відомих нам акторів. Бо що ще? Це було природньо.


В середині березня з'явилася ідея “згадати минуле” та організувати концерти для військових. Колись, з 2014 року ми робили такі локальні заходи у військових частинах та навіть в зоні АТО.


Як це виглядає? Домовляємось з військовими частинами (запит, офіційні дозволи, безпека). Збираємо зірок. Організовуємо звук, логістику, плануємо сценарій заходу. Їдемо, проводимо 1-2 годинний концерт у військовій частині.


Навіщо? Для підняття бойового духу.

Уявіть собі хлопців, які щойно мобілізувались: їх тримають в частинах, місце яких засекречене, їм не дозволяють навіть виходити на вулицю (задля безпеки), їх готують до виконання бойових завдань, вони розуміють що за декілька тижнів вони будуть на передовій. Інші військові, які на ротації, пару днів як повернулись з зони бойових дій і мріють хоч на трішки відволікти свої думки від війни. Який в них настрій?


Спочатку ми сумнівались, що це потрібно так само, як в 2014. Який концерт? Не на часі. Порадились з військовими командирами. Ті переконали, що хлопцям потрібна підтримка: їх мотивує, коли в їх ізольований, напружений світ приїжджають відомі співаки та актори, проводять для них концерт, обідають разом з ними в їдальні, проводять з ними пару годин, дякують та говорять слова підтримки. Наші військові найважливіші хлопці для всього суспільства. І наша задача їх підтримати.


За 2022 рік ми організували та провели більше 30-ти концертів у військових частинах в 7-ми областях України (Львівській, Івано-Франківській, Черкаській, Хмельницькій, Київській, Волинській, Вінницькій) . Запити на таку організацію поступали від губернаторів областей і від Офісу Президента.


Юрій Горбунов, Дзідзьо, Олександр Панамарьов, Вар'яти Шоу, Світлана Тарабарова, Руслана, Даша Астафьева, Артем Пивоваров, Бампер і Сусце не повний список артистів, яких нам вдалось зібрати. Актори “Скаженого весілля” також їздили з нами.

Ось так, не плануючи, вже з першого місяця, ми стали частиною культурного фронту.


Який стан компанії після пів року війни. Які плани на майбутнє?



Наші виступи перед військовими, показали, що комедія потрібна людям. На тих концертах ми “давали гумор”, багато жартували. Гумор це кращий інструмент, щоб відволіктися, зняти стрес, покращити настрій.

Згадайте, скільки гумору про війну несеться в соцмережах.


Влітку відновилась робота театрів, кінотеатрів, люди знову почати відвідувати стендап-концерти. Оживання кіно- та теле-індустрії, спортивного життя важливий етап в майбутній перемозі України, адже однією з цілей бункерного карлика було знищення української культури.


Тож влітку почалось “прощупування” ринку на потребу у розважальному контенті. Перші чотири серії нашого серіалу “Скажені сусіди” ми перемонтували в повний мерт та випустили в кінотеатрах, в якості експерименту. Незважаючи на тривоги, квитки продались, люди пішли в кіно. Эксперимент вдався.


Телеканали в цей час спостерігали падіння рейтингу Марафону новин. Люди втомились від споживання інформації 24/7. Зростали перегляди розважальних каналів: від мультиків до серіалів. Було прийняте рішення все ж таки відзняти вже написаний другий сезон “Скажених сусідів” восени. А в березні 2023, випустити серіал в ефір на каналі ТЕТ, одразу 1 та 2 сезони поспіль.


Восени ми працювали над зйомками. 12 ефірних годин знімали 2 місяці.

З початком війни величезна кількість працівників кіно залишилась буквально без роботи: актори, реквізитори, костюмери, світловики, монтажери тощо. В сфері кіно робота була лише у документалістів. Тож, ми швидко зібрали мотивовану команду щоб відзняти сезон.

Витрати довелось скоротити в рази, та й на цих умовах, команда працювала “на якість”. По факту, ми відзняли чи не єдиний український комедійний серіал під час військового стану..


Нам казали, що з постійними тривогами та блекаутами знімати буде нереально. Але нас це не зупинило. Одного дня, під час тривоги, коли вся знімальна група переміщувалась до укриття, над нами пролетіла ракета і ми побачили, як її збили. Вся група закричала від радості, вітаючи наші ПВО бурхливими оплесками та веселеми коментарями. Всі, крім однієї актриси, що приїхала на зйомки з Австрії та не була готова до такого перфомансу. Їй довелося колоти заспокійливе, щоб продовжити роботу.


Зараз пройшов рік повномасштабної війни. Плани на майбутнє одні: перемога та відбудова. Ми бачимо українське кіно частиною культурної відбудови. Багато кіно-продуктів, що були створені до 24 лютого ніколи не побачать світ. Вони втратили актуальність: ідеологічну, політичну, культурну.

Тому, ми віримо, що роботи буде багато.


Одна з ідей серіалу, яку ми зараз розробляємо для одного з каналів, народилася під час концертів для військових в академії Державної прикордонної служби. Ми багато спілкуємось та консультуємось з їх командирами, адже головні герої серіалу курсанти-прикордонники.


Тепер війна стане частиною вигаданих сюжетів та світів, які створюються в кіно. Якщо не прямо, то опосередковано. Чи можливо знімати комедії в такий час? Ми думаємо, що так.

Можлива комедія про життя в тилу, де герої допомагають, волонтерять та працюють на Перемогу, з ними траплятимуться комедійні ситуації. А можна пофантазувати, як українці будуть святкувати похорони путіна. Такий проект фільму теж є.


З приємного, наприкінці 2022 року Netflix виклали на своїй платформі близько 15-ти українських фільмів для перегляду на території України. Три частини “Скаженого весілля” серед них.


Які основні уроки, які менеджер/компанія виніс через війну

Основний урок простий. Треба встигнути жити. Як показало 24 лютого, все може змінитись в одну мить. Треба встигнути зробити та сказати все, що плануєш. Не відкладати на потім.


Наша мета створювати україно-орієнтоване кіно, якій ми слідували ще з 2014 року, залишиться незмінною. Та тепер воно має шанс бути успішними не тільки в Україні, але і в світі.


bottom of page