top of page

Dmytro Adabir (in progress)

Banda
Директор з розвитку

"Можу сказати, що дуже багато іноземних компаній, партнерів, з якими ми спілкуємося під час війни, дивляться і просто дивуються нам зі сльозами на очах"



Дмитро Адабір - більше 15 років у рекламному бізнесі (PROVID, BBDO). член журі Global Best of the Best Effie Awards 2020. Понад 15 років досвіду в маркетингу, комунікаціях і рекламі. Очолював відділ маркетингу найбільшого українського ритейлера Fozzy Group. З 2005 року працював в креативному агентстві PROVID, починаючи свою кар’єру з посади Senior Account Manager, а потім досягши посади директора. З 2018 року займає посаду COO в Banda Agency.

Banda Agency - креативна агенція з офісами у Києві та Лос Анджелесі. Banda спеціалізується на створенні рекламних проєктів, які допомагають брендам заговорити з людьми. Агенція реалізує понад 70 ефективних рекламних кампаній на рік для міжнародних та локальних брендів.


Ситуація з компанією до війни. Як би сам учасник описав стан сфери та компанії до війни?

Ми допомагаємо брендам ставати більш яскравими, помітними та розвиватися. Загалом те, що відбувається в нашій індустрії дуже пов'язано з тим, як себе почуває економіка і компанії в цілому. До початку повномасштабної війни в Україні було економічне зростання. Зростали доходи населення та економічна активність. Ми також це відчували, адже мали гарні показники росту. Були стратегічні плани до кінця року з розвитку і виходу на інші ринки, наприклад, американський.


Чи готувалась компанія до можливої війни? Як саме?

Чесно кажучи, ми не вірили, що буде повномасштабна війна. Наша підготовка стосувалася більше морального стану колективу. На зустрічах ми обговорювали, як почуваємося, як ставимося до ситуації в Україні, які є ризики та як можна вберегти свій психологічний стан зараз. Або, як не зануритись в ситуацію, коли тебе постійно розбалансовують новини. А ти, попри все, повинен бути зі зрозумілим планом Б.

100% доходів нашої компанії були пов'язаними саме з бізнесами. Певного плану дій не було, але були думки, що робити і як діяти в кризовій ситуації. Можу сказати, що карантин, був для нас гарним тренуванням. У той період у нас багато змінилося в керуванні компанією, в певних підходах. Ми навчилися дуже легко переходити на віддалений режим роботи - і з точки зору передачі інформації, і щодо налагодження співпраці в командах. Ще тоді ми побачили, що потрібно завжди мати певну фінансову подушку безпеки. Завдяки цьому, нам не довелося нікого звільняти, і ми зберегли людей.

Які рішення стосовно бізнесу та команди (персоналу) компанія приймала в перші години та перші тижні війни?

В моєму розумінні неможливо прорахувати війну. При будь-якій кризі першими страждають маркетинг та комунікації, вони стають не пріоритетними для компаній. Уся реклама та креатив зупиняються. Тому, з точки зору бізнесу все встало. Всі стратегії та кампанії стали просто недоречними і неактуальними.

Компанія відразу налагодила внутрішню комунікацію. Наші HR-ри були постійно на зв'язку, адже для нас було важливим допомогти людям у пошуку безпечного середовища. Також ми наперед виплатили заробітну плату, щоб люди мали гроші на руках і могли діяти більш гнучко.


Водночас ми почали збиратися і думати, як допомогти Україні. Banda увійшла в креативні війська, щоб повноцінно боротися в інформаційній війні, як інформаційний підрозділ. Працювали маленькими командами по троє, по четверо і дуже швидко обробляли завдання, видавали матеріали. Ми працювали нон-стоп, щоб розповісти правду для іноземців. Світ не уявляв, що це все може бути правдою. Правдою, яка просякнута ракетними обстрілами, вторгненнями танків, катуваннями.


Наприкінці березня ми зрозуміли, що наша сила в тому, щоб робити проекти, які можуть працювати, як платформи. І тоді у нас сформувалася кампанія Be brave like Ukraine, яка стала, мабуть, найбільшою комунікаційною кампанією України у світі і в середині нашої держави.


Як змінився чи адаптувався продукт компанії через війну?

Змінилося багато речей. Змінилася роль комунікації, тому що те, що ми робили до початку повномасштабної війни було про формування певного відношення до бренду та асоціацій пов'язаних із ним, або стимуляції продажів, користування певними сервісами. Зараз основними завданнями брендів стали підтримка власних працівників, підтримка країни, підтримка військових та постійна боротьба. У цьому плані комунікації в компанії стали набагато більш соціально спрямованими, такими, що надихають та підтримують.


Змінилися також канали комунікації. В Україні на якийсь час завмерло платне просування в діджиталі, практично не було зовнішньої комунікації, телеканали і радіостанції перейшли в режим трансляції телемарафону. Саме тому зросла роль власних каналів комунікації. Це ж стосувалося креативу. В такий момент ти не можеш планувати якісь великі знімання, як це було раніше. Фактично ти все робиш своїми руками, руками талановитих людей. Тоді нам вдавалося створювати ролики, в яких ми самі співали, які самі знімали, самі писали до них музику, і які самі озвучували. Це було емоційно, чіпляло, а отже виконувало свою функцію на 100%.

Що змінилось в підходах до управління компанією через війну? (напр. горизонт планування, підходи до планування, способи та інструменти управління тощо)

Ми перейшли на більш короткострокове планування ще 2 роки тому. Зрозуміли, виходячи з нашого життєвого циклу, що для нас актуальний період, який складається з чотирьох місяців (тритали) і розбили рік на такі проміжки. Тому ми плануємо тритали.


Що стосується змін у особливостях роботи над кампаніями - зараз сильно зросла роль соціальних медіа. Торік ми запустили підрозділ, який почав працювати у цьому напрямку і в нас почала набагато потужніше працювати зв'язка креативу для звичайних платних каналів і соцмереж.


Сьогодні комунікація має заспокоїти й показати, що життя та боротьба продовжуються. Нашу кампанію про сміливість підтримало понад 200 українських бізнесів, адже вони відчули, що це дуже рефлексує з тим, що вони зараз роблять і як вони докладають свій вклад в перемогу. Наприклад, у проекті для ПриватБанку та Монобанку, великих системних компаній, які забезпечують роботу фінансової сфери, було важливим показати через комунікацію, що вони працюють, що вони стабільні, в них все добре, що можна розраховувати на те, що в цьому напрямку в країні все в порядку. У промо для ПриватБанку ми так і казали, що розуміємо, що зараз не доречно транслювати рекламу, але якщо ви, як користувач, бачите це повідомлення, то знайте, що вони працюють, банкомати наповнюються готівкою, платежі проводяться.


Який стан компанії після пів року війни. Які плани на майбутнє?

Ми бачимо підвищення активності з боку українських клієнтів і ритейлу. Помітно, що український бізнес також шукає шляхи виходу на іноземні ринки, а ми дивимося, як ми можемо йому в цьому допомогти. Наприклад, позавчора ми разом з компаніями EVO і Visa запустили новий маркетплейс для українських виробників Shop.brave.ua, Made with bravery. Його основна мета - допомогти українським виробникам продавати свої товари за кордон. Проект є частиною кампанії про сміливість.


Український ринок відновлюється дуже повільно і тому наша ціль полягає у можливості отримувати проекти в валюті, яку будуть заводити в країну. Це дозволить нам підтримувати себе на певному рівні й розвиватися. Зараз об'єм наших замовлень закордоном уже зріс у два рази.


Які основні уроки, які ти як менеджер виніс через війну?

Я впевнений, що компанія тримається на людях, які створюють її кістяк, її колектив. В цьому випадку дуже важливими є культура та взаємовідносини між людьми, принципи за якими компанія працює. Зміни можуть бути кардинальними, неймовірними, як війна. Але, якщо люди об'єднані культурним кодом, певним ДНК, яке їх пов'язує, вони здатні об'єднуватися і добре взаємодіяти навіть в таких умовах.


Можу сказати, що дуже багато іноземних компаній, партнерів, з якими ми спілкуємося під час війни, дивляться і просто дивуються нам зі сльозами на очах. Вони не уявляють, як ми можемо створювати щось креативне під час війни і відноситися до всього, що відбувається навколо, з певною долею самоіронії та гумору. Ми ж показуємо своїм прикладом, що навіть в цих умовах кожен може робити великі, важливі речі.

Тому, люди, культура, цінності, які об'єднують - це те, що повинно бути в будь-яких умовах існування вашого бізнесу.

Comments


bottom of page